onsdag, februari 23, 2011

PER&MATTIAS HAR GJORT FEL

Ingen lottning i vissa lopp framöver utan spår efter meriter. Och då är det viktigt med en "Spårtrappa" så att hästarna får rätt spår till rätt startprissumma.
På ST© är det numera tjänstemännen Per Wetterholm (sportchef) och Mattias Stenby (vice sportchef) som bestämmer över det sportsliga.

Efter vad det snackas har ST©-styrelsen bestämt sig för att inte lägga sig i direkt sportrelaterade saker utan istället jobba med andra, kanske långsiktigare, uppgifter.
Och Per&Mattias har börjat bra på flera fronter.
Här är en idé som man emellertid kommit lite snett på och man borde göra en justering.
Tydligen avser man att köra en del lopp där startspåren inte lottas.
I de loppen ska man att dela ut spåren efter startprissumma, d.v.s. den som tjänat minst får bästa spåret – den som tjänat mest får sämsta spåret. Allt naturligtvis för att skapa intressantare lopp.
Det systemet har ju funnits länge i lopp utomlands och här i Sverige i de s.k. B-loppen.
Eftersom spåren hittills alltid delats ut strikt numeriskt har det emellertid känts som ett tokigt system då till exempel finfina och eftertraktade spår 9 delats ut till häst med mer pengar än den som får hopplösa spår 8 (vi talar om bilstart).
Nu har man för att göra det här attraktivt mycket påpassligt rankat startspåren och det är där de här geniala herrarna faktiskt gjort en tabbe.
Så här skriver dom själva:

”I mars kommer Spårtrappan – ett nytt sätt att fördela startspår i de lopp där femton hästar startar bakom startbilen. Det innebär att hästarna får spår efter startprissumma, den som har lägst startprissumma får bästa spåret, den som har högst prissumma får sämsta spåret.
Det sättet att fördela startspår har använts förr. Men det nya med Spårtrappan är att spåren inte tilldelas i strikt numerisk ordning, alltså 1-15, utan i stället i den ordning vi anser spåren vara värda. Den här ordningen har vi valt, från bästa till sämsta.
Spår 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 7, 11, 8, 13, 12, 14, 15.
– Vi har satt spåren i den ordning som vi tror är den vanligaste värderingen i ett femtonhästarsfält bakom bilen, säger Svensk Travsports sportchef Per Wetterholm.
– Det är ju allmänt vedertaget i spårval inför storloppsfinaler att tränarna oftast väljer spår 9 och 10 före spår 7 eller 8. Därför känns det mer rättvist att fördela spåren så här.”

Så långt ST©.

MEN – det här är inte korrekt.
I den optimala ordningen ska ettan och tvåan nämligen byta plats.
Någon kanske invänder att det här är en tolkningsfråga men så är det inte. I normala lopp (alltså inte finalfältet i Elitloppet eller annat storlopp) måste innerspåret betraktas som sämre än spår två eftersom spår två ger den perfekta friheten att välja löpningsförlopp oavsett om man har startsnabb häst eller motsatsen, alltså en starttrög eller medelsnabb häst.
Andraspåret ÄR det optimala spåret och därför ska det också ligga först i spårtrappan.
Spår ett är bra men det är förenat med en stor fara att man blir kvar på innerspår i instängt läge och aldrig får sin chans.

Per&Mattias…gör om det här och gör rätt.

Och lycka till med andra smarta idéer i framtiden.

Någon som vill kommentera? Maila på 9451karlsson@telia.com.